Mendidik anak beradab

Monday, September 3, 2012

Salam semua..

Alhamdulilah Rizqin dah 1 tahun 9 hari. Tiada sambutan birthday lagi yang dapat mama buat untuknya. Cuma dipanjatkan rasa kesyukuran kepada Allah kerana dipanjangkan umur dan diberi kesihatan berpanjangan buat anak mama ini. Doa mama tidak hanya di hari lahir Rizqin tapi doa mama berpanjangan selagi hayat dikandung badan. Doa mama untuk menjadikan Rizqin anak yang soleh, beriman, penghafal al-Quran, berakhlak mulia dan berjaya didunia dan akhirat. Tiada kegembiraan buat seorang ibu melainkan ingin anaknya berjaya dalam hidup.

Setelah Rizqin masuk umur 1 tahun ini. Mama dah mula berasa cemas kerana diumur begini Rizqin sudah tahu setiap arahan, pandai mendengar, pandai meniru setiap perbuatan orang sekeliling. Mama mula pening bagaimana untuk mendidik agar anak mama ini beradab ketika dirumah dan diluar rumah. Malu kalau anak mengamuk2 dikhalayak ramai atau menjerit2. Akhir2 ni banyak betul artikel mengenai anak2 orang ketika pergi beraya yang buat tuan rumah naik pening kepala. Ada yang panjat2 sofa sambil melompat2 dan ada jugak yang buka peti ais rumah orang. Mama tak mau anak mama berkelakuan tidak elok begitu. Risau hati ini kalau orang mengata anak kita kurang adab or kurang ajar. Mak bapak tak pandai jaga anak.

Rizqin sekarang sudah pandai menangis kalau barang ditangannya dirampas. So mama paksa papa kalau ambil sesuatu dari tangan dia...mintak elok2 dan ucapkan TQ bila di bagi barang tu. Setakat ini ada yang dia ikut tapi kadang2 dia pegang kemas brg2 ditangannya. Puas jugak memujuk. Mama memang kena bersabar dalam hal ini.

Kalau pergi ke rumah orang, setakat ini dia setakat meniti sofa, meja sebab tak pandai berjalan lagi. Paling kuat ketuk2 meja atau panjat tangga. Lepas tu main kat ruang tamu. Walaupun dia lasak tapi belum lagi dia buat perkara yang boleh memalukan mama & papa.

Cuma mama risau kalau dia dah besar sikit, dah pandai berjalan takut dia berlari kesana kemari, panjat sofa dan sebagainya. Sekarang mama tengah tercari2 kaedah yang betul dalam mendidik anak & mendepani masalah kenakalan anak2. Mama tak mahu anak mama jadi kurang ajar, menengking ibubapa atau mengamuk2.  Ada orang siap pukul2 anak lagi. Setakat ini mama cuma pukul di telapak kaki kalau dia buat perangai.

Perangai yang buat mama marah bila time makan...mula2 elok makan. Bila dah kenyang sikit. Dah mula tepis2 makanan yang mama sudukan. Lepas tu, dia sapu2 semua nasi yang jatuh ke lantai tu. Mula2 dulu, mama tampar jugak tangannya, cakap jgn buat mcm tu. Hasilnya dia tampar tangan mama dia balik. Fikir balik, cara tampar balik tangan anak ni tak beri kesan dia ingat kita main2 pulak.Sebab Rizqin ni apa kita buat , dia ikut balik. Cepat tangkap setiap perbuatan kita. Kadang2 apa yg mama papa cakap, dia boleh ikut, cepat betul dia program dalam kepalanya.

Rizqin kalau orang cakap kasar2 dia menangis. Macam aritu kakak Intan marah pada Yasmin, tapi dia ingat kak intan marah dia, dia melalak sampai kena pujuk baru berhenti. Manja sangat2.

Sebenarnya cabaran untuk mendidik anak dari kecil bukan kerja mudah. Setiap orang kena laluinya termasuklah mama. Moga Allah bagi panduan agar mama berjaya mendidik Rizqin dengan adab sopan dan akhlak yg mulia.

Happy Birthday sayang. Moga kamu jadi anak yang menyenangkan hati mama sepanjang hayat Mu.



0 comments:

Post a Comment

Terima Kasih komen kat sini...datang lagi...