Malam Jumaat jeng jeng jeng

Thursday, January 10, 2013

Salam...

Malam tadi malam jumaat. Ada apa dengan malam jumaat? hehehe...malam jumaat kenalah baca Yassin..

Mama dah lama sangat tak baca Yassin pada malam jumaat sejak lahirnya Rizqin. Setahun 4 bulan dah. Sempena tahun baru dan peningkatan usia maka azam tahun baru mama nak baca Yassin semula tiap malam Jumaat. sejak Rizqin dah makin cerdik, dah pandai berjalan maka kerja mama sudah semakin mudah sekarang ni. Nak apa2 barang suruh aje si bujang kenit ni ambilkan. Bagi aje arahan, menonong2 dia mencari dan bagi dekat mama. Mama sudah boleh goyang kaki sambil tengok tv.

Dulu2 masa dia 7-8 bulan, pantang nampak buku kat tangan semua nak dimasuk dalam mulut. Langsung tak boleh ada buku ditangan tapi sekarang dia dah ada buku sendiri, dah pandai baca buku sendiri so semalam cubalah untuk baca Yassin balik.

Tapi jangkaan mama meleset. Adengan rampas merampas pulak jadinya. Baru mama nak cari surah Yassin dalam Quran tu dia dah melalak nak jugak. Baru baca bismillah, dia pun rampas terus Quran. Aduh tension mama, macamana nak mengaji ni.


Tengok tu Quran letak kat kaki..nak amik menjerit sampai bingit telinga mama..


Naik pulak atas sofa..kekonon nak ngajilah tu...


tapi dok menyelak sampai nak terkoyak


Mama pun gi ambil surah Yassin, nak baca guna surah kecik ajelah kononnya. tak de maknanya,,,.grrrrhhh..tension betul...


Semua dia nak pegang...smpi koyak surah yassin mama..punyalah mama jaga surah yassin tu bertahun. Dapat kat dia, tak sampai seminit terus koyak 1 page...geram betul..siap buang belakang sofa lagi...bertuah punya anak


Mama pun guna taktik lain..suruh dia amik flash card Alif baa taa dia....hahaha kena tipu...

Tengok aksi dia...suruh amik semua..tapi satu2 dia amik...dah faham arahan dah...


Huruf Alif dan Baa yang dia kenal..itu yg dia ambil dulu...


Cuba tengok..sofa kat dapur tu..hahaha..dah tukar posisi..tak mau dia panjat....itu sebab dia mengacau mama tak abis2...


Jauh sebatu lagi dah hulur..."nahhh" katanya...


Lepas letih mengacau...dia buat aktiviti bebas pulak..tu diaaa...skill baru sampai dah...dah lah kidal...lepas tangan kanan tangan kiri pulak....


"ABISlah DINDING mama Rizqin wehhhhhhh".....mama hanya mampu menjerit dalam hati...padang jelah..makin ditegur..makin galak dia menconteng

Maka Hasilnyaaaaaa....


Papa balik Rizqin dah tido. Papa tanya apa Rizqin buat hari ni...mama suh papa pandang dinding ...terjerit papa siap marah mama lagi.." mama bagi Rizqin pen ke? mana dia dpt pen?" "eh eh eh papa ni...lempeng kan...anak tu dah besar..dah tau pen dok celah bedah mana...sorok macamana pun ..tau je dia cari"..dalam hati jelah mama jawab hehehehe...Rizqin punya keja mama kena marah...

Nasib baik pensil aje bukan pen..kalau tak mau nya mama meroyan jam2 tu...tak de nya mama nak biarkan dia menconteng..pensil boleh padam...mama bagi chance kat Rizqin aje tu

"Pakar mengatakan, anak yang menjangkau 17/18 bulan bayi anda akan menunjukkan lebih minat dalam menulis dan lebih menconteng."

Rizqin dah 16 bulan, kira normallah ni perkembangannya..alhamdulilah...conteng lah nak..contenglah....kaki tangan muka abis dicontengnya...










2 comments:

h a p r a q said...

dah pandai rizqin...hehehe...boleh tolong mama kt dapur lepas ni...

rizqinhazim said...

sebab rajin nak ke dapur lah tu..sofa dah jadi terbalik...

Post a Comment

Terima Kasih komen kat sini...datang lagi...