Kisah kegatalan rambut.

Monday, April 21, 2014

Salam semua...

Al-kisahnya dah 2 minggu kepala saya ni dok gatal aje..lain macam gatalnya...kejap kat belah kiri, kejap belah kanan kejap2 kang kat belah belakang kepala. Memang hidup x selesa gatal semcam je. Hari2 syampoo rambut tapi masih sama je gatal tu.. 

Rizqin pun sama ...asyik dok mengaru je..bila belek2 x nampak apa pun..dok fikir kelemumurlah..agaknya peluh tu sbb dia gatal..agaknya tak syampoo rambut ni..budak 2 tahun boleh ada jangkitan kelemumur ke???hehehe...tah apa2 omaknya ni...

Hari khamis lepas, masa nak gi solat tetiba terfikir eh tah2 ada kutu kot..teruslah bukak anak tudung kot2 ada kutu terlekat kat anak tudung. Sekali tengok confirm ada sekor mak kutu kat anak tudung...uwaaaa...kepala aku ada kutu rupanya....maklumlah dah lebih 30tahun tak pernah ada kutu..dulu2 masa sekolah rendah je ada kutu...patutlah gatal semcm aje. Dok mengaru kepala ajelah sampai ke balik keja.

Sampai rumah terus check kepala Rizqin...sekali nampak telur kutu daaaa...confirm pembawanya Rizqin. Ni mesti berjangkit dekat taska. Cari2 kutu tak jumpa pulak. Petang tu jagak pergi cari sikat kutu kat Mydin. Sampai rumah terus buat operasi mencari kutu. Sikat2 kat Rizqin x jumpa sekor pun. Bila sikat kat maknya ambik ko...ada 7 ekor mak2 kutu...tensionnya...patutlah gatai kemain...7 ekor campur yg letak kat anak tudung tu total 8 ekor...beranak pinak rupanya...sedap ko hisap darah mak yer....

Esoknya gatal lagi..tapi dah kurang ler...balik kerja pergi cari ubat kutu kat Gardian...terus je tanya ngan salesgirl tu ada tak ubat kutu. Siap mention utk anak..padahal utk omaknya...malu punya pasai...nak coverlah kononya...Kebetulan ubat kutu sedia ada kat atas kaunter farmasi tu aje. Terfikri lak "Eh sekrg ni musim jangkitan kutu ke..." hehehe...apa lagi teruslah ambil dan bayar. Harga mahal sikit..RM17.50..mak bajet RM15 aje ...tak kisah lah...janji kepala tak gatal lagi...


Inilah ubat kutu tu..siap dgn sikat sekali.

Sampai rumah terus lumur kepala rizqin, lumur sekali kepala maknya...ha amik ko kutu..siap ko...kerana ko kepala aku gatal. Sikat2 kepala Rizqin tak jumpa sekor pun, kepala maknya pun dah clear..x ada pun jumpa. Gatal tu dah kurang ler dari sebelum2 ni. Lega...

Dalam kotak tu dapat sikat sekali yer...sikat ni memang rapat2...sampaikan rambut berbuah pun boleh sangkut sekali. Last2 pakai sikat kutu plastik yg beli dari mydin tu aje. Lega tiada kutu dijumpai.hehehe


 Ni rupa budak kecik yg dah dilumur dgn ubat. Ubat ni tak de bau..cuma ianya mcm gel..melekit sikit. Pakai sikit je...tak perlu basuh kepala dulu. Ada instruction kat kotak tu..follow je.


Kejap je dah tercabut tuala atas kepala hehehe. Tak reti diam. 



Dah hilang tuala..Rambut Rizqin ni sikit..tu sbb kutu tak lekat..kutu singgah menetap kat kepala omaknya....

Kalau anak bawah 2 tahun, tak boleh guna yer ubat kutu ni...Rizqin dah 2 tahun 8 bulan..dah boleh guna cuma salesgirl tu cakap..seminggu guna sekali je.

Dah 3 hari ni tiada lagi kegatalan di rambut. Mak dah bebas kutu. Anak rileks je omaknya yg merana ada kutu..uwaaaaaa...

Biasalah dah jadi omak ni..maka kenalah hadapi masalah KUTU ni....semua mak2 yg ada anak akan melaluinya..tak sangka pulak aku pun terkena sekali.

Itu jelah kisah kutu...hehehe...KUTU jgn ko dtg lagi yer...







5 comments:

Mama Lynd said...

Saya pun guna yang ni unutk anak saya.. best berkesan.
tapi simpan je.. kutu bleh datang bila2 masa..

Mama Rizqin said...

mama lyn..bestkan..ada lg tu..guna sikit je..simpan bila dia dtg lagi..sekrg klu gatal je...mesti cari sikat kutu dulu...hahaha....fobia dgn kutu

cik hani said...

risaunya kalau berjangkit dengan orang kan..

Mama Rizqin said...

risau sangat2 cik hani...malu pun yer...hahahaha...itu yg cepat2 cari ubat...bunuh terus...

n O e s u h a i m i said...

hahahaha...dapat bygkan ko menggaru kepala...nasib baik ada ubat kutu

Post a Comment

Terima Kasih komen kat sini...datang lagi...