Cubaan merangkak

Thursday, April 26, 2012

Rizqin cuba merangkak. Mula2 mama ajar dia mcmana nak gerakkan tangan & lutut. Tak lama lepas tu dia pun cuba gerakkan tangan & lututnya. Tapi dapat angkat sikit je. Setelah beberapa cubaan dia pun fed up. Nampaknya mama kena merangkak samalah lepas ni hehehe. Sekali itu aje mama ada masa nak ajar dia. maklumlah banyak sangat kerja rumah nak dibereskan. Kesian Rizqin. Nampaknya dia perlukan bantuan untuk tunjukkan cara bagaimana merangkak. Esok & lusa mama cuti. Nanti mama ajar yer. Seberapa pantas mama akan buat kerja rumah. hari ni mama balik kerja pukul 3.15ptg. Mama siapkan kerja rumah mana yang patut. Esok kita ada masa untuk merangkak bersama2.

Tengoklah aksi Rizqin merangkak.








Aktiviti merangkak membantu anak anda menguatkan otot-ototnya supaya boleh berjalan dan ia adalah kaedah terawalnya untuk bergerak sendiri. Untuk cara merangkak tipikal, mula-mula dia akan belajar mengimbangkan diri atas tangan dan lututnya. Kemudian dia akan mendapat akal untuk bergerak ke depan dan ke belakang dari postur ini dengan mendorong dirinya dengan menggunakan lutut.

Bila ia berkembang
------------------
Kebanyakkan bayi belajar merangkak di antara usia enam dan sepuluh bulan. Tetapi sesetengah kanak-kanak langsung tidak merangkak, sebaliknya memilih untuk bergerak dengan mengheret punggung, melata atas perut, atau terus maju ke tahap menarik badan naik, berdiri dan berjalan. Kepentingannya ialah mencapai pergerakan, tak kira caranya anak anda mencapainya.

Bagaimana ia berkembang
-----------------------
Aktiviti merangkak biasanya berlaku selepas seseorang bayi itu boleh duduk tanpa bantuan, -- ramai kanak-kanak mempunyai kebolehan ini bila mereka mencapai usia enam atau tujuh bulan. Selepas takat ini, dia boleh mengangkat kepalanya untuk melihat sekeliling, serta otot-otot lengan, kaki dan belakangnya cukup kuat untuk mengelakkannya terjatuh ke lantai bila dia berada di atas tangan dan lututnya.

Selama beberapa bulan berikutnya, bayi anda akan belajar meningkatkan keyakinannya untuk bertukar dari posisi duduk ke berada di atas tangan dan lututnya, dan dia akan sedari bahawa dia boleh mengayunkan badan ke depan dan ke belakang bila anggota badannya ditegakkan serta badannya berada selari dengan lantai.

Sekitar lebih kurang usia sembilan atau sepuluh bulan, dia akan menyedari bahawa menolak menggunakan lutut akan memberikan pendorong yang diperlukan untuk bergerak. Sementara dia meningkatkan kemahirannya, dia akan belajar kembali ke posisi duduk dari posisi merangkak. Dia juga akan menguasai teknik untuk merangkak bersilang: menggerakkan lengan dan kaki yang bertentangan bila dia bergerak ke depan, dan bukannya menggunakan tangan dan kaki dari sebelah yang sama. Selepas itu, ianya cuma memerlukan latihan sehingga mencapai kesempurnaan -- lihatlah anak anda menjadi betul-betul cekap merangkak bila dia mencapai usia satu tahun.

Jika anak anda merangkak berundur, atau seorang pengheret punggung (punggung bergeser laju, tangan diletak ke belakang dan kaki ke depan digunakan untuk berlonjak), atau melangkaui tahap merangkak untuk mara ke tahap berjalan, jangan bimbang. Asalkan dia berjaya mencapai mobiliti -- tak kira caranya -- dia okey.

Sumber dari :http://www.babycenter.com.my/malay/baby/merangkak/

0 comments:

Post a Comment

Terima Kasih komen kat sini...datang lagi...