Susun Atur : Bilik Utama ( Pakaian her)

Monday, September 23, 2013

Salam...

Ni projek susun atur utk pakaian ...Menyahut cabaran Fizah...baca kat sini...

Sambil saya menyusun atur meja solek...saya kemas kan jugak drawer yang saya gunakan utk menyimpan segala macam pakaian dalaman saya.

Inilah dia drawer yang saya gunakan...ada 4 tingkat...Drawer ni saya beli dekat giant Subang Jaya ms opening..so dptlah murah RM29.90.


Tingkat 1 & 2 utk pakaian dalam hahaha ( malu nak tulis dgn bahasa standard nya)..korang faham kan...

Saya letakkan 3 kotak tisu didalamnya...2 memanjang 1 melebar. So dlmnya saya letakkan pakaian2 comel tersebut. Jangan buang kotak tisu ok..gunting atasnya kemudian manfaatkannya.

Tingkat ke 3 tu saya letakkan kain dalam, anak tudung dan singlet.

Tingkat ke 4 saya letakkan stokin, sarung tangan dan anak tudung.


Beginilah keadaan pakai2an didalm drawer ni..main sumbat main tarik je..serabutkan..so saya dapat inspirasi dari Fizah kat post dia sebelum ni ..klik SINI..

Saya keluarkan semua pakaian2 tu, masukkan bakul...ingat tak ni bakul apa? nilah bakul yg saya letakkan atas meja solek..saya pindahkan kat sini....bakul ni muat2 aje ..ngam..mudah kerja saya. Jangan tak tahu, bakul tu adalah bakul letak hamper..org bg hamper kat opis..saya kebas bakul je sbb org lain x mau...dasar penyimpan tegar barang2 terbuang hehehe..


Inilah hasilnya...mudah sgt2...klu sy tau idea ni dari dulu..tak adalah saya susah payah nak mengemas tiap2 minggu kan...saya lipat dan gulung2 mcm kat atas ni..semua saya boleh nampak..just pilih je mana satu yg sy nak guna tanya menganggu pakaian2 lain. Idea susunan mcm ni dapat mengurangkan rutin mingguan...suka suka suka...







Ni drawer ke 3 , segala mak nenek kain dlm, singlet dan anak tudung..




Saya alihkan 4 tier drawer ni disebelah katil. Kalau sebelum ni saya letakkan handbag dan mcm2 lagi..kali ni saya letakkan magazine rack. Magazine rack ni saya beli kat giant lama dulu ...tersimpan aje dlm stor sbb tak tahu nak buat apa..so saya alihkan ke dlm bilik utama..utk saya letakkan...terjemahan Quran, buku2 agama, contest form, wedding card dan bil api/air.

Actually, kami dah lama tak tidur dlm bilik ni..tido dlm bilik Rizqin ..so bilik ni hanya digunakan bila nak mandi, tukar pakaian, tempat solat, tempat iron dan bersiap2 pergi keja. Bila saya dah susun atur balik, rasa seronok pulak nak menggunakan sepenuhnya.

Bila dah alih kedudukan katil terasa luas, dan ada ruang utk solat..bawah drawer tu saya alaskan dgn playment upin ipin Rizqin..muat2 aje. Di sini sy gunakan utk solat dan mengajar Rizqin mengaji Iqra'..Rizqin tiap2 mlm pulak asyik nak landing dlm bilik ni.

Ini cerita saya, anda bagaimana..tentu banyak idea yg lagi bernas kan...

Esok kita cerita pasai saya susun atur seluar jeans husband dan stokin.

Jom kongsi2 cerita...

Wasalam..









5 comments:

Han Hanni said...

Cik hani pun ada bli drawer mcm tu kt tesco 29.90. Tp buat ltk tuala je

MamaRizqin said...

cik hani...ooo tesco pun harga sama..senang guna drawer ni....

Fizah said...

saya.sangat.KAGUM!! lipat camni rasa best sgt kann...:)

MamaRizqin said...

Yes Fizah, lipat mcm ni memang best...kenpa dr dulu kita tak apply cara ni hahaha....

Anonymous said...

salam kenal..nampak kemas sngat bila disusun dalam bakul tuh...follow me back ya

Post a Comment

Terima Kasih komen kat sini...datang lagi...